A Suzuki Vitara 2015-ös bemutatása óta igazi slágernek számít. Az összkerékhajtással is kínált városi terepjáró számtalan igényt ki tud elégíteni, hiszen családi-, illetve céges autóként is tökéletes választásnak bizonyulhat, de telekjárónak, vagy akár hobbiautónak is ideális lehet. A japán gyártó tavaly ősszel jelentős modellfrissítést hajtott végre, amelynek köszönhetően még szerethetőbb, fiatalosabb és vonzóbb SUV lett belőle. (Korábbi Vitara-tesztünket ezen a linken olvashatja el.)
Amikor négy évvel ezelőtt, a hivatalos gyári bemutatón beültem az első hazai gyártású Vitarába, akkor még nem hittem el, hogy az autóvásárlók ennyire erősen átadják magukat a crossover-őrületnek. Ma már talán könnyebb tetoválás nélküli focistát találni, mint olyan vásárlót, aki ne gondolkodna SUV-ban. Nem is csoda, ha a Vitara toronymagasan, mintegy 11 127 darabos értékesítéssel piacvezető lett idehaza tavaly a SUV és a személyautók szegmensében. A 2018-as modellfrissítés során a Vitara LED-es fényszórókat, a karosszéria vonalából kiemelkedő hátsó lámpákat, átszabott hűtőrácsot és lökhárítót, két új színt (márvány kék és napfény sárga), valamint új vezetéstámogató rendszereket kapott. Emellett kellemesebbre cserélték a műszerfal felső borítását és szívómotorok helyét átvette a 1.0 valamint az 1.4 literes Boosterjet turbómotor. A dízeltől tehát végleg elbúcsúzott Magyarország kedvenc modellje, de ha őszinténk akarunk lenni, ez egyáltalán nem vált a kárára.
Szerkesztőségünkhöz egy fekete – márvány kék színű 1.4 GL+ 4WD felszereltségű Vitara érkezett a legerősebb, 1.4 literes, 140 lóerős (103 kW) motorral. A modellfrissítés nem érintette a fontosabb méreteket, így a Vitara továbbra is 4,17 méter hosszú, 1,77 méter széles és 1,61 méter magas. A belső dimenziók is változatlanok: az ajtók közötti távolság 140 centiméter, az ülőfelület és a plafon közötti távolság elől 95, hátul pedig 94 centiméter. A Vitara megmaradt annak a tágas autónak, amelyet korábban megismerhettünk és az utastér komfortja sem lett rosszabb, sőt ülései továbbra is azokkal a kényelmes vastag ülőpárnával és háttámlával rendelkeznek, amelyek ezen a téren a kategória legjobbjává léptetik elő a Vitarát. A vezetőülés jól támasztja meg a gerincoszlopot, ezért a sofőr már az első percekben maximális kényelemben vághat neki az útnak. Ha ez német autó lenne, akkor minden bizonnyal már rákerült volna mindenféle minősítés, meg tanúsítvány, de a hatás ezek nélkül sem marad el. A kihúzható könyöktámasz, a bőr kormány és a műszerfal tetején alkalmazott puhább borítás prémium hatást kelt, így nemcsak kényelmi, hanem vizuális szempontból is jeleskedik a Vitara.
A 1373 köbcentiméteres Boosterjet-motor rendkívül halkan és dinamikusan dolgozik. Városi tempóban alig hallható duruzsolás jellemzi, sport fokozatban viszont már jóval vadabb és nyomatékosabb teljesítményről tesz tanúbizonyságot a 140 lóerős motor. Az auto és a sport fokozat között látványos különbség tapasztalható, utóbbinál hármasban és négyesben is kétezer fölé ugrik a percenkénti fordulatszám. A sport fokozat új arcát mutatja meg a Suzukinak, a gázra lépve az ember háta egészen az ülésbe tapad. Az izmos erőforrással a Vitara 9,5 másodperc alatt tud 100 km/órás tempóra gyorsulni. Mindez a hatfokozatú sebességváltó optimalizált áttételezésének is köszönhető. A járműnél elérhető volt még a snow és az összkerékhajtás fokozat is, azonban a kora tavaszi teszt során csak az auto és a sport vezetési módok felfedezésére nyílt lehetőség.
Egy hét alatt, két felnőttel és egy gyerkőc súlyával számolva a kezdeti 10,3 l/100 km-es vegyes fogyasztási értéket sikerült levinni 6,8 l/100 km-re. Ebben nagy segítségemre volt a start&stop rendszer, valamint a Suzuki takarékosság ösztönző funkciója is. Ez alatt a sebességmérő és a fordulatszámmérő közötti színes kijelzőt értem, amelyen a különféle asszisztens rendszerek beállításaival kapcsolatos információk mellett az aktuális üzemanyag-felhasználás mértéke grafikusan is megjelenik. Az optimális tartomány valahol 10 százalék körül mozog, ennél nagyobb gázadásnál nagyot kortyol a Vitara a 47 literes üzemanyagtartályból, mely összesen 450-500 literes hatótávot tesz lehetővé.
A modellhez kínált vezetéstámogató rendszerek egytől-egyig kiállták a próbát a tesztút ideje alatt, úgy is fogalmazhatunk, hogy mindegyik megdolgozott az áráért, ha ilyen autót vennék magamnak, akkor egyiket sem hagynám ki a felszereltségből. A holttérfigyelő a visszapillantókban felvillanó piktogrammal jelezte, ha egy jármű elhaladt a Vitara mellett és hangjelzéssel figyelmeztetett, ha olyankor akartam sávot váltani, amikor az még kockázatos volt. A keresztirányú forgalomfigyelő Budapesten, a Nagymező utcában, halszálkás parkolásnál volt igazán segítségemre, amikor hangjelzéssel hívta fel a figyelmem arra, hogy még veszélyes a kitolatás a kocsi háta mögött elhaladó járművek miatt. A fedélzeti komputeren pedig egy narancssárga piktogrammal jelezte, hogy melyik irányból várható jármű elhaladása a Vitara mögött.
A sávtartó asszisztens szintén hasznos segítőtársnak bizonyult. Aktiválása, illetve kikapcsolása egy, a kormány aljára szerelt bajuszkapcsolóval egyszerűen megoldható. Az asszisztens meglepően jó teljesítményt nyújtott a közel ezer kilométeres tesztút alatt. Autópályán és városban még a nehezebben olvasható útburkolati jelek mellett is tűpontosan tartotta a Vitarát a sávban. A táblafelismerő-rendszer pedig egyszerre több KRESZ-tábla megjelenítésére is alkalmas, így nemcsak az adott útszakaszon érvényes sebességhatárra, hanem akár az előzési tilalomra, vagy az előzési tilalom végére vonatkozó táblát is megjelenítette a fedélzeti komputer színes kijelzőjén. Az ütközésre figyelmeztető rendszernek azért vannak határai, amelyekkel érdemes kalkulálni. Egy alkalommal nem érzékelt egy, az úton átszaladó macskát, aminek az lehet az oka, hogy az állat a szenzor érzékelési tartománya alatt volt. Ettől függetlenül vezetés közben nagyon nagy szerepet tölt be a ráfutásos balesetek megakadályozásában.
A megújult Vitarába a Suzuki a leghasznosabb és legfontosabb vezetői asszisztens rendszereket tette bele. A jármű méreteiből adódóan azonban érdemes lehet azzal a felszereltségi szinttel megvenni a modellt, amiben van parkolóradar is, mert a parkolási műveleteknél a jármű széles és magas motorházteteje miatt kevésbé látja a sofőr a kocsi előtti területet.
Összességében a megújult Suzuki Vitara még jobb lett elődjénél, a merész színkombinációknak és az erős turbómotornak, valamint a választható vezetési módoknak köszönhetően a modell a fiatal felnőttek számára is vonzó opció lehet, hiszen remekül kombinálja a fürge városi autók és egy családi crossoverek előnyeit. Az általunk kipróbált változat kedvezményes ára 5 420 000 forint, éppen ezért, ha most kellene olyan autót javasolni, amivel munkába is lehet járni, de családi kirándulásokra is kiválóan alkalmas, akkor ezt a modellt javasolnánk. A Vitara fickós motorjával és vagány megjelenésével a család legszeretetreméltóbb igáslova lehet.
Szerző és képek: Aranyi Péter