


Kezdésképpen érdemes két számot megjegyezni az SX4-gyel kapcsolatban. Az SX4 S-Cross ugyanis jelenleg a magyar piac hatodik legnépszerűbb modelljének számít az az év első felét tekintve és egészen mostanéig közel 40 ezer darab készült az SX4-ből. Az esztergomi autó jócskán megelőzte a korát, hiszen gyártása 2006-ban indult, amikor még a crossoverek egyáltalán nem voltak divatban. A jelenlegi generáció 2013 óta van készül, de három éve faceliften is áteset, ami tetszetősebbé és vagányabbá tette az autót. Idén pedig megkapta a 48 voltos hibrid hajtást, ami csökkentette az amúgy sem hatalmas étvágyát. Ezzel gyakorlatilag a jelenlegi trendeknek megfelelően frissült a magyar népautó, hiszen a gyártóknak jelentős károsanyag kibocsátás csökkentést kell bemutatni az Európai Unió felé, így amíg nem válik megfizethetővé a villanyautózás a szélesebb tömegek számára, addig sem ülhetnek karba tett kézzel az autógyártók, máskülönben tetemes bírságokat kaphatnak.
A Suzuki SX4 S-Cross eddigi kedvező tulajdonságai a lágy hibrid rendszer előnyeivel egészültek ki. Az autó kerekeinek forgatásába ugyanis immáron az elektromos segédhajtás is beszáll, így csökkentve a 130 lóerős, 235 newtonméteres forgatónyomatékkel rendelkező 1.4 literes Boosterjet motor fogyasztását. Hogy történik ez a gyakorlatban? A rendszer egy integrált indítógenerátorból (ISG) és egy 48 voltos lítiumion-akkumulátorból, valamint egy 48-12 DC konverterből áll. Ha lassít, vagy fékezik a kocsi, akkor az ISG a rekuperációs fékezéssel áramot fejleszt, amelyet az akkumulátorban tárol el. Az ily módon eltárolt energiát a hibrid rendszer felhasználja az elindulásokhoz és a gyorsításokhoz, illetve segít a stop&start rendszer következtében leállított motor gyors és zökkenőmentes újraindításában. Összességében pedig csökkenti az üzemanyag-felhasználást és a károsanyag-kibocsátást.
Joggal merül fel a kérdés, hogy igényel-e egy ilyen autó plusz törődést a tulajdonostól? A válasz az, hogy nem. Nem kell keresni az elektromos töltőpontokat, mivel egyébként külső áramforrásról nem is tölthető. Ahogy fent említettük, a rendszer csak és kizárólag a fékezési energiából fejleszt magának áramot. Attól kezdve tehát, hogy átveszi az ember az autó kulcsát, ugyanarra számíthat, mint egy hagyományos változat esetén. A benzinmotor természetesen igényli a gyártó által megszabott karbantartási intervallumokat, de a Suzuki meglehetősen kedvező konstrukciót kínál ezen a téren: a motorra, a turbófeltöltőre, a váltóra és a hibrid rendszerre összesen 3+7 hét év, vagy 100 ezer (általános) + 200 ezer (Hybrid Pro) garanciát kínál.
A műszerfal sem lett bonyolultabb, sőt a belső tér is változatlan maradt, mivel fontosabb komponenseket a padlólemezbe, illetve a motorhoz építették be. Az egyetlen különbség, amit a sofőr észrevehet egy hagyományos SX4 S-Crosshoz képest az a fedélzeti komputer kijelzője, amelyen elfoglalta a neki járó helyet egy digitális ceruzaelem. Ez az oldalnézeti grafika jeleníti meg a vezető számára az akkumulátor töltöttségét.
Ez ösztönzőleg hathat a sofőrre, hogy minél inkább törekedjen a gazdaságos vezetésre. Vagyis nem kell lámpától-lámpáig nyomni a gázt és ahol lehet, ott hagyni kell őt „vitorlázni”, azaz szabadon gurulni. A teszt során szerzett tapasztalatok azt mutatják, hogy így elég gyorsan feltölthető a 48 voltos akksi. Az S-Crossban a visszajelzésre sem lehet panasz, a fedélzeti komputer ugyanis minden – nem stop&start rendszer által végzett – motorleállításnál megjeleníti, hogy mennyi üzemanyagot sikerült megtakarítani (nekünk átlagosan 20-30 milliliter sikerült).
A hibrid rendszer tovább javította az esztergomi modellről alkotott kedvező összképünket. A SX4 S-Cross csendesebbé, fürgébbé és dinamikusabbá vált. A rendelkezésre álló vezetésbiztonsági rendszereknek (ütközésre figyelmeztető rendszer, távolságtartó tempomat, visszagurulás gátló, elektronikus menetstabilizáló, sávelhagyásra figyelmeztető rendszer), valamint az oldal-, térd- és függönylégzsákoknak köszönhetően megmaradt annak a biztonságos családi autónak, amilyennek megismerhettük. Étvágya átlagosan fél literrel csökkent a korábbi, kizárólag benzinmotorral szerelt kiadáshoz képest, így városban is kedvező (6,2-7,2 l/100 km) fogyasztás hozható ki belőle.
Túlzás nélkül állítható, hogy az SX4 S-Cross lesz az első hibrid népautó Magyarországon, ami nemcsak hozza a kötelezőt, hanem évről-évre modernebbé válik a folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően. Bár az általunk tesztelt GL+ felszereltségű SX4 S-Cross listaára 7 millió környékéről indul, jelenleg több Suzuki-kereskedő, több mint egymillió forintos kedvezménnyel kínálja. A hagyományos SX4 S-Crossokat ugyanakkor már keresni sem érdemes a magyar piacon, az esztergomi Suzuki már csak és kizárólag hibrid modelleket gyárt.
Szöveg és fotó: Aranyi Péter
Galéria



