A BRFK közleménye szerint a fővárosban, a Margit híd magasságában a Dunán május 29-én 21 óra 5 perckor egy személyhajó és egy szállodahajó ütközött, a személyhajó drámai gyorsasággal elsüllyedt. A személyhajón a hatóságok rendelkezésére álló utaslista szerint összesen 35 ember tartózkodott, 2 ember magyar állampolgár - a hajó személyzete -, valamint 33 dél-koreai állampolgár. A balesetet követően a mentésben résztvevők hét embert kimentettek a vízből, és további hét ember holttestét találták meg - valamennyien a Koreai Köztársaság állampolgárai.
A vízi baleset körülményeinek tisztázása érdekében a BRFK igazságügyi hajózási nautikai szakértő bevonásával nyomozást rendelt el. A nyomozók szemlét tartottak, tárgyi bizonyítási eszközöket foglaltak le. A nyomozás során beszerzett személyi és tárgyi bizonyítékok alapján felmerült a személyre szóló megalapozott gyanú, ezért a szállodahajó ukrán állampolgárságú kapitányát a nyomozók halálos tömegszerencsétlenséget okozó vízi közlekedés veszélyeztetése miatt gyanúsítottként hallgatták ki. A 64 éves odesszai lakost - kihallgatását követően - őrizetbe vették és előterjesztést tettek letartóztatása indítványozására.
A kutatásban közreműködők a 9-11 kilométer/óra sebességgel áramló vízben és Duna teljes Lánchíd alatti magyar partszakaszain továbbra is mindent megtesznek az eltűntként kezelt 21 személy felkutatása érdekében. Mint ismeretes a Dél-koreai turisták esti sétahajózáson vettek részt a Dunán Budapesten idegenvezetőikkel. Hajójuk - fedélzetén 33 dél-koreai turistával és a kéttagú magyar személyzettel - egy nagyméretű luxushajóval ütközött össze és elsüllyedt a Margit hídnál. A balesetnek eddig hét halálos áldozata van. Az ORFK korábban azt közölte, hogy a Viking Sigyn hajó "svájci illetőségű céghez tartozik".
Kockázatos merülés
Nagyon kockázatos a merülés a szerdai dunai hajóbalesetben elsüllyedt hajóroncshoz - mondta Czakó László búvár az M1 aktuális csatornának csütörtökön. Állítása szerint a körülmények miatt annyira veszélyes a művelet, hogy csak olyanok mehetnek le, akiknek nagy a tapasztalatuk. Siklós Gabriella, az Országos Vízügyi Főigazgatóság szóvivője az M1-en közölte: a vízhozam a baleset idején és csütörtök délelőtt is másodpercenként 4000-4500 köbméter volt, ami a normális mennyiség duplája. Felidézte, hogy a vízügy a baleset miatt harmadfokú készültségnek megfelelő figyelőszolgálatot rendelt el, éjjel-nappal fokozott számban figyelik a folyót, és négy hajóval is kint vannak a vízen.
Solymos András egy másik kérdésre válaszolva úgy fogalmazott, nagy szamárság lenne a szállodahajók kitiltása a belvárosból, de oda kell figyelni a hajózási szabályzat betartására. Budapesten régen, még a csepeli kikötő megépülése előtt is a belvárosban voltak a kikötők, és a főváros rengeteg pénztől fosztaná meg magát, ha a továbbiakban nem adna erre lehetőséget - tette hozzá a hajómérnök. Solymos András azt is mondta, hogy normális körülmények között nem indokolt a mentőmellény folyamatos viselése a hajókon, elég, hogy a mentőmellények ott vannak az előírásoknak megfelelően, és szükséghelyzetben fel lehet venni azokat, hiszen úgy vannak kitéve, hogy ha víz alá kerül a hajó, maguktól a víz felszínére bukkannak és beléjük lehet kapaszkodni. A hajómérnök úgy vélekedett, hogy emberi hiba miatt történhetett a baleset, de részletes vizsgálatnak kell kiderítenie, ki és hol hibázott.
Forrás: MTI ( Fotó: Balogh Zoltán)