Két óra tömény izgalom, két felvonásban

Létrehozás: 01/03/2025 - 11:27
Nyomtatóbarát változatSend by emailPDF version
Két óra megfeszített izgalom. Ezt kapja, ha valaki betér a Játékszínbe. A Lány a vonaton című színdarab korunk egyik legjobb thrillerje, ami nemcsak a műfaj rajongóit, hanem azokat is lenyűgözi, akik hisznek az igazság győzelmében.

 

A Lány a vonaton (The Girl on the Train) a brit Paula Hawkins pszichológiai thrillere, amely 2015-ben jelent meg és amelyből nem sokkal később film is készült.

A mű 10 évvel ezelőtt szinte berobbant a köztudatba. Több országban is a listák élére került és rövid idő alatt több millió példányt adtak el belőle. Íróját nem véletlenül hasonlították akkor Hitchkockhoz és Agatha Crhristie-hez. Stephen King egyenesen úgy fogalmazott, hogy ebben a történetben egyre csak fokozódik a feszültség. Először 2018-ban, az angliai Courtyard Theatre-ben adaptálták színpadra, hazánkban pedig tavaly szeptemberben debütált színpadi változata a Játékszínben. E sorok írója a 2025-ös év első előadását tekintette meg a patinás létesítményben.

A Lány a vonaton pazar szereposztásban kerül színpadra. A Rachel Watsont Lévay Viktória, volt férjét, Tom Watsont pedig Simon Kornél alakítja. A férfi új feleségét, Anna Watsont Réti Adrienn/Gubik Petra játssza. Scott Hipwell Fehér Tibor, Megan Hipwell pedig Gáspárfalvi Dorka alakításában jelenik meg a színpadon. Gaskill nyomozót Szőlőskei Tímea, a rendőrt pedig Petyi János játssza. És végül, de nem utolsósorban láthatjuk még a színpadon Vadász Gábort is Kamal Abdic, vagyis a pszichoterapeuta személyében.

KÍSÉRT A MÚLT

A történet szerint Rachel mindennap vonattal jár be a városba, így legalább naponta kétszer látja a régi házát. Azelőtt az épület előtt halad el rendszeresen, ahol a volt férje éldegél új, fiatalabb feleségével és közös csecsemőjükkel. Rachel Watson még mindig a múltban él, nem tudja feldolgozni a válás fájdalmait. „Amikor meghal valaki, akkor elbúcsúztatjuk, elköszönünk tőle és tudjuk, hogy már nincs. De a válás nem ilyen, én még mindig gyászolok és te még mindig létezel számomra” – mondja egyik jelenetében Rachel Watson egykori férjének, Tom Watsonnak. Ezzel már a darab elején képet kapunk arról, mi az a lelki dráma és vívódás, ami Rachelt arra készteti, hogy alkoholba fojtsa bánatát. Fájdalmának enyhítése érdekében ábrándozni kezd egy fiatal párról, Meganról és Scottról, akik számára boldognak, tökéletesnek és hűségesnek tűnnek. Ám egy nap valami olyat pillant meg a vonat ablakából, ami beindítja az események sorozatát.

A darab fő konfliktusa Megan Hipwell váratlan eltűnése. Az emiatt keletkező feszültség, nyugtalanság és izgalom végig kíséri az egész művet. Ahogyan ilyenkor lenni szokott, nyomozás kezdődik és a nyomozóhatóság figyelme eleinte éppen Rachelre terelődik, akinek folyamatos emlékezetkiesései vannak, ezért saját magának is nyomozóvá kell válnia, hogy kiderítse, mi történt valójában. A nézőben joggal támadhat kétely: vajon valóban képes lesz a saját démonjaival küszködő Rachel felgöngyölíteni ezt a rendkívül kusza történetet?

A GYANÚ ÁRNYÉKÁBAN

Megan eltűnésének fájdalmát természetesen párja, Scott Hipwell érzi meg eleinte a leginkább. A két szereplő, Rachel és Scott hamar egymásra talál. Bár ez nem megy könnyen: „te is riporter vagy?” - teszi fel a kérdést Scott Rachelnek. Később pedig Rachelben ébred gyanú, mi van akkor, ha valójában Scott a tettes. Rachel szemszögén keresztül valójában a néző minden szereplő lelki mechanizmusába bepillantást nyerhet. És ebben rejlik a darab zsenialitása, hiszen bemutatja a szereplők jó és rossz oldalát. A lehetséges tettes személye egészen a darab végéig rejtve marad, de Gaskill nyomozó és a rendőr kivételével mindenkire rávetül a gyanú árnyéka, hosszabb-rövidebb ideig.

És el is érkeztünk a Lány a vonaton című színdarab egyik legnagyobb erősségéhez. Valljuk be, ez nem egy könnyű darab színészi szempontból, hiszen nincsenek abszolút jók vagy rosszak. A szereplők nagyon is emberiek. Ezért úgy kell játszani, hogy egy pillantás, vagy egy gesztus se árulja el azt a végkifejletet, amit a színészek természetesen tudnak. Ez a feladatot (is) zseniálisan teljesítik és jelenetről-jelenetre, egészen a darab végéig fenn tudják tartani azt a fajta izgalmat, ami a műben is benne van. Vajon ki tette? Ki a felelős Megan Hipwell eltűnésért? Vajon él még? És, ha nem akkor mi történt vele? Ezeket a kérdéseket szinte biztosan mindenki fel fogja tenni magában.

KLASSZIS ALAKÍTÁSOK

A Lány a vonaton című színdarabban klasszis alakításokat láthatunk. Szőlőskei Tímea remekül hozza a fanyar humorú, hivatását leginkább csak munkának tekintő, de azért lelkiismeretes Gaskill nyomozót. Munkájában maradéktalanul támogatja társa, aki egy kissé szűkszavú, ámde humánus és empatikus egyenruhás. Lévay Viktória elképesztő finomsággal jeleníti meg a depressziós, alkoholista, de jószívű Rachel Watson lelki árnyalatait. Ez a szereplő látványos karakterfejlődésen megy át. A kezdetben az önsajnálatban fetrengő nőből egy segíteni akaró empata lesz, aki megtalálja az utat saját útvesztőjében. 

Gáspárfalvi Dorka ugyancsak brillírozik, holott a feladata nem könnyű. Bár Megan Hipwell már szervesen nem része a színpadon zajló eseményeknek, a különféle visszaemlékezések révén már inkább afféle „transzcendentális”  mivoltában van jelen a szereplők életben. Természetesen úgy, hogy egészen az utolsó pillanatig nem jöhet rá a néző, hogy egyáltalán az élők között van-e. Megan Hipwell karaktere éppen ezért az egyik legszebb, de legfájdalmasabb szerep, hiszen sorsát nem tudja tevékenyen befolyásolni. A tüneményes Gáspárfalvi Dorka jelenetről-jelenetre, mesteri érzékletességgel építi fel a nehéz sorsú, kissé cserfes, bűbájos, elragadó, ámde sötét titkot őrző fiatal lány karakterét. Drámai monológjának hatására „megáll a kés a levegőben”. Megadja a darab mélységét és egyik legnagyobb tragédiáját.

A darab másik kulcsfiguráját, a nárcisztikus személyiségzavarral küszködő Tom Watsont remekül jeleníti meg Simon Kornél. Ki ne találkozott volna már olyan személyiséggel, aki mesterien, szinte láthatatlanul manipulál csakhogy megteremtsen, vagy fenntartson egy maga számára kedvező élethelyzet? A problémák felbukkanása esetén persze mindenki más hibás, csak ő nem. Ha pedig kicsúszik a kontrol a kezei közül, akkor elhatalmasodik rajta a düh. Fontos elem még a darabban Kamal Abdic viszonyulása Meganhoz. A pszichoterapeutákra alapvetően nyugodt és érzelmileg stabil emberekként tekintünk, de Vadász Gábor olyan karaktert formáz meg, aki az érzelmi bevonódás révén nagyon is kihozható a sodrából.

A lobbanékony reakciók mögött komoly indítékok állnak, amelyeket csak Rachel Watson kitartó nyomozásának köszönhetően ismerhetnek meg a nézők. Az Anna Watsont alakító Réti Adrienn pillantásai többet mondanak ezer szónál. Szemeivel eleinte "meg tudná ölni" az életét háborgató exfeleséget, akiben sokáig riválist lát. Anyatigrisként próbálja egyben tartani családját egészen az utolsó pillanatig.

LÁTVÁNYOS KÉPEK

A színészek játékán összeségében látszik, hogy kiválóan értik és érzik szerepük mélységét, összetettségét és elhelyezkedését a fő konfliktus univerzumában. Kibontakozásukat segíti a kiváló, Lőkös Anikó által felépített dramaturgia, valamint a feszes és gyors jelenetváltások. A díszlet messzemenően univerzális és zseniálisan ötvözi a térben vagy időben gyakran egymástól távol eső helyszíneket és történéseket. A digitális megoldások abszolút segítik a darab befogadását.

A Lány a vonaton című színdarab elementárisan erős, gyönyörű, drámai képekkel operál, amelyek olykor-olykor filmszerű magaslatokba emelkednek. A mozgókép és a színház találkozása Horgas Ádám rendezésében természetesen indokolt, hiszen egy olyan darabról van szó, amely már minden formában eljutott az emberekhez. Nem kizárt, hogy olyanok is megnézik, akik nemcsak a könyvet olvasták el, hanem a filmet is látták. Egyes jeleneteknél azonban feleslegesnek tűnik a hangulatkeltő zenék használata, hiszen a monológokból, dialógusokból, valamint a szereplők arckifejezéséből amúgy is világossá válik a pillanat drámaisága. Ráadásul egy-egy zenei bejátszás néha elnyomja a szereplők hangját. Apró homokszem ez, az egyébként nagyon jól működő gépezetben.

A Lány a vonaton hónapokkal a bemutató után is teltházas. E sorok írója is csak utólag kért pótszéken tudta megtekinteni a január 2-i darabot. Éppen ezért mi azt javasoljuk, hogy időben vásárolják meg az érdeklődők a jegyeiket a színház honlapján az előadásra.

Fotók: Játékszín

Következő előadások:

(2025. január 3.)
2025. január 30.
2025. január 31.
2025. február 5.
2025. febuár 6.

Kultúra: 

A szerzőről

Aranyi Péter

További cikkeink