A kifejezetten tömör abronccsal szerelt targoncák számára kifejlesztett gumiabroncs-kopás jelző magyar szabadalom, amelynek ötlete a Zsolaka Kft. ügyvezető igazgatójához, Horváth Zsolthoz köthető. A fejlesztésnek köszönhetően az üzemeltetők jelentős mértékben racionalizálhatják a targoncák abroncsaira fordított összegeket. A logisztikai és az ipari parkokban a targoncákat általában eltérő intenzitással használják. Sok helyen folyamatos igénybevételnek vannak kitéve, ilyennek számítanak a több műszakban termelő autógyárak. Nagy napi futásteljesítmény esetén viszont kiemelten fontos, hogy a targoncán használt abroncsok a lehető legoptimálisabban legyenek kihasználva.
A Forklift Tire Tread Assist (FTTA) abroncskopás-ellenőrző rendszer egy hardverből, négy szenzorból és egy szoftverből áll. Bár utólagosan is telepíthető egy targoncára, a legideálisabb megoldás az volna, ha a targoncagyártók már a gyártósoron integrálni tudnák a gépeikbe. „Működés közben a rendszer nem az abroncsokat, hanem a jármű hasmagasságát figyeli és ebből következteti ki azt, hogy mennyire vannak elkopva a gumiabroncsok” – árulta el a szakember. Az abroncskopás-ellenőrző rendszer a targonca használata közben több ezer mérést hajt végre, ennek köszönhetően ki tudja szűrni azokat az eseteket, amikor a hasmagasság az első és a második tengely közötti időnkénti súlyáttevődés miatt változik, illetve azokat is, amikor például a targonca belehajt egy gödörbe. „A targoncáknál alapvetően a hátsó kerekeken van a súly, de ez időszakosan megváltozik, amikor felemelnek egy-egy raklapot. A rendszernek ezt is figyelembe kell vennie.” – tette hozzá az ötletgazda.
Az FTTA jelenleg tesztelési fázisban van. Ennek elindítását nehezítette a koronavírus-járvány helyzet, de a jelenlegi tervek szerint legalább három cégnél, összesen hat targoncával indulhat el a tesztprogram. A tesztelők között hazai autógyárak is vannak, így az FTTA hamarosan már üzemeltetőknél bizonyíthat.
A hazai fejlesztés legfontosabb előnye, hogy használatával 5-8 százalékkal növelhető a gumiabroncsok élettartama, vagyis nem kell olyan sűrűn cserélni az abroncsokat a rendellenes elhasználódás miatt. Egy nagyobb targonca flottánál ez jelentős megtakarítást jelenthet, így az üzemeltetők gazdaságosabbá teheti ezen gépek üzemeltetését. A rendszer használatával ráadásul az abroncsok teljes kopórétegét el tudják használni az üzemeltetők anélkül, hogy közben megsérülne a gumiabroncsok kemény magja és elasztikus rétege. Ennek köszönhetően nem kerülnek hulladéklerakókba, mert lehetővé válik az újrafutózásuk és újrafelhasználásuk.
„Ezzel a fejlesztéssel egy olyan rendszert adhatunk mind a targoncagyártók, mind a felhasználók kezébe, amivel mind a környezetvédelemhez, mind pedig a költségmegtakarításaikhoz hozzá járulhatunk” – hangsúlyozta Horváth Zsolt, a Zsolaka Kft. ügyvezető igazgatója.