A Suzuki SX4 ismerős jelenség a hazai újautó piacon, hiszen már több mint 10 éve készül Magyarországon. Az alsó-, illetve középkategóriás modell második generációja 2013-ban jelent meg és ekkortól kezdve felkerült az SX4 mellé az S-cross elnevezés is. A modell 2016-ban faceliften esett át, azonban a ráncfelvarrás olyannyira jól sikerült, hogy az autóba ülve könnyen olyan érzésünk lehet, mintha már a harmadik generációval lenne dolgunk.
Nem meglepő módon a Suzuki tavaly piacvezető volt hazánkban a városi terepjáró (SUV), illetve a személyautó kategóriában mintegy 23,16 százalékos részesedéssel. A japán márka elsősorban a Vitarának köszönhette sikerét, melyből 6538 darabot helyezetek forgalomba 2016-ban. A felfrissített SX4 S-Cross tavaly ősszel került a kereskedésekbe és úgy tűnik jó tett neki a facelift, hiszen ettől kezdve felfelé ívelő pályára állt az értékesítése. Tavaly összesen 1643 darab talált gazdára belőle idehaza, majdnem annyi, mint a rendkívül népszerű Swiftből (2087 db).
Komolyan kell venni
Szerkesztőségünkhöz egy 1.4 literes benzinmotorral szerelt, indigókék fényezésű, közepes felszereltséggel rendelkező SX4 S-Cross érkezett. Nem tagadom, nagyot dobbant a szívem a jármű láttán, hiszen egyből tudtam, hogy ez nem az a tipikus "népautós" Suzuki lesz. Valamiért olyan előérzetem támadt, hogy élmény lesz vezetni. Könnyen lehet, hogy ezek a fajta előítéletek az SX4 S-Cross formatervéből erednek. A jármű eleje markánsra és kissé maszkulinra sikeredett: a tigris szemre emlékeztető fényszórók, valamint a jókora, krómozott hűtőmaszk sportos eleganciát sugall. Bár a 4,3 méter hosszú és 1,78 méter széles, valamint 1,58 méter magas karosszéria nem nevezhető kirívóan terebélyesnek, az SX4 S-Cross kinézetével és kialakításával megköveteli, hogy komolyan vegyék a városban és terepen egyaránt. Utóbbi esetében ráadásul van mit a tejbe aprítania, hiszen négyféle összkerékhajtási móddal rendelkezik, a karosszéria alját pedig végig műanyag lemezzel burkolták, hogy a terepen történő közlekedés ne okozzon kárt a fényezésben. A 18 centiméteres hasmagasság ( az aszfalttól a kasztni aljáig mért távolság) szintén az aszfalt nélküli utakon történő haladást hivatott elősegíteni.
Jól kidolgozott utastér
A jármű utastere meglepően tágas és igényes: mindenhol megfelelő minőségű anyagokkal találkozhatunk, az ülések szövetének tapintása kellemes és kellőképpen légáteresztő. Kifejezetten igényes hatást kelt, hogy ajtók belsejét nem kizárólag műanyag burkolat védi, hanem nagy felületen fekete szövetet is becsempésztek az összképbe.
A műszerfalat sallangmentesen álmodták meg, ráadásul a hangsúlyos ívek az ajtókon is folytatódnak, még teljesebb összképet teremtve ezzel az autóban. A műszerfal könnyedén áttekinthető, emellett minden szükséges gomb kézre áll. A középső konzolba ágyazott infotainment-rendszer könnyedén kezelhető, de a kétzónás, digitális klíma kezelése sem vonja el a sofőr figyelmét vezetés közben. A váltó és a kormány pozíciója is megfelelő. A kormánykerék felfelé és előre is állítható szükség esetén.
Az ülések kényelmesek és széles háttámlával rendelkeznek, így bőven lehet terpeszkedni vezetés közben. Valljuk be, ez egy SUV-nál egyenesen elvárás. A hátsó üléspad kialakítása is megfelelő, hiszen széles ülőfelület, illetve magas üléstámla áll rendelkezésre. A középső ülésből ráadásul egy pohártartó hajtható ki, mely praktikus és kifejezetten családbaráttá teszi az autót. De nem csak a hátul utazóknak, hanem az elülő ülőknek is maximálisan kijár a kényelem, hiszen a középső kartámasz elcsúsztatható, így könnyedén állítható be a legoptimálisabb helyzetbe. A könyöktámasz ráadásul USB-csatlakozót, valamint egy tároló rekeszt is rejt.
A váltónál, a kézifék mellett pedig még két pohártartónak is jutott hely, de ugyancsak itt kapott helyet az összkerékhajtás fokozatválasztója. Ahogy korábban említettünk ebben a modellben négyféle mód közül választhatunk: az Auto alacsony fogyasztást biztosít, a Sport fokozat élénkebbé teszi az járművet, a Snow pedig optimális beállítást biztosít a havas és lefagyott utakra, a Lock pedig kiszabadítja az autót a sár, vagy homok fogságából.
Galéria
Nagy csomagtér
A Suzuki SX4 S-Crossban 430 literes csomagtér áll rendelkezésre, mely már azok szemében is vonzóvá teheti a SUV-okat, akik eddig a szűkös hátsó raktérkínálat miatt nem preferálták ezt a kategóriát. A SX4 S-Cross csomagtere alatt 10 centiméter magas tároló rekesz kapott helyet, így a kényes, vagy törékeny dolgok sem kerülhetnek veszélybe. A belső tér egyetlen gyengesége a középső visszapillantó tükör, mely szokatlanul mélyen lóg be az utastérbe. Emiatt vezetés közben néha olyan hatást kelt, mintha közvetlenül a szemünk mellett lenne, ami valószínűleg a rossz elhelyezésből fakad. Az oldalsó visszapillantók ugyanakkor rendkívül jól tüntetik el a holttereket, emellett egy gombnyomással mindkét tükör behajtható.
Vezetés közben
A SX4 S-Crossba ülve kulcs nélküli indítással pöccinthető be az 1.4 literes, 1373 köbcentis motor, a hatfokozatú váltó egyesbe kapcsolásával, valamint a kuplung felengedésével pedig könnyedén szabadjára engedhetjük a 140 lóerőt. Már az első kilométereken megmutatkoznak a jármű kedvező menettulajdonságai: a nagy teljesítményű futómű ideális útfekvést biztosít, a benzinmotor pedig nagyobb fordulatszámon is csendesen dolgozik. Az utastérben mérve alapjáraton járó motornál mindössze 40 decibeles zajszintet mértünk, míg 60 kilométer/órás sebességnél is csak 70 decibelen volt hallható az erőforrás. A turbómotor azonnali gyorsulást, lendületes autózást és bőséges forgatónyomatékot biztosít emelkedőkön és autópályán egyaránt. Ez a dinamizmus egyébként szinte minden fokozatban ugyanúgy jelentkezik, ennek köszönhetően bármilyen tempóban sportosan lehet vezetni.
Bár az egyhetes tesztidőszak alatt főleg városban és autópályán mentem az SX4 S-Crosszal, egy kis időre felvittem Marcali szőlőhegyeire is. Itt a lazább talajon is magabiztos, kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtott, sportfokozatban pedig lehengerlő nyomaték szabadult a hátsó kerekekre, melynek köszönhetően úgy éreztem, hogy ha akarnám, akkor még a falon is felmenne. A dél-budai emelkedők és szerpentinek meg sem kottyantak neki és mind terepen, mind városi útvonalakon is sima és komfortos futást biztosított. Emellett a tesztidőszak alatt 7,6 liter/100 kilométeres vegyes fogyasztást produkált, folyamatos klímahasználat mellett.
Kinek ajánljuk?
Az új Suzuki SX4 Cross két benzinmotorral (110 és 140 LE) és egy dízel erőforrással (118 LE), valamint két ötfokozatú váltóval és egy automataváltóval áll rendelkezésre. A modell gazdag alapfelszereltséggel büszkélkedhet, így például sem a térd-légzsáékért, sem pedig a függyöny-légzsákokért nem kell extrát fizetni. Az összkerékhajtású változat listaára egyliteres benzinmotorral 5 910 000 millió forintról indul, amiben 100 ezer kilométer korlátozás nélküli, vagy 3 év garancia is benne van.
A Suzuki SX4 S-Cross-t azok számára ajánljuk, akik szeretnének hódolni az egyre markánsabban jelentkező SUV divatnak, viszont olyan modellt keresnek, mely amellett, hogy jól néz ki, még terepre is kivihető. Az S-Cross-t azoknak kisgyerekes családoknak is ajánljuk, hiszen gazdag utasvédelmi felszereltséggel rendelkezik. Nem utolsósorban pedig az SX4 S-Cross azoknak is jó választás lehet, akik szeretnének presztízs autót, hiszen ezt a modellt valóban megnézik az emberek. Szemük sarkából vizslatják és próbálják feldolgozni a tényt, hogy Suzuki-embléma virít az orrán. Nem minden ok nélkül, hiszen valóban hihetetlen, hogy már itt tart a japán márka. De ne hitetlenkedjünk, hanem élvezzük ki!
Fotó: Aranyi Péter