Ideális családi autó Csehországból

Létrehozás: 02/12/2017 - 18:30
Nyomtatóbarát változatSend by emailPDF version
A Melano.hu kipróbálta az egyik legnépszerűbb családi és üzleti felhasználású modellt, a Škoda Octaviát, melynek gyártása 20 évvel ezelőtt kezdődött Csehországban.

 

Az elmúlt két évtizedben eddig több mint 5 millió példányt adtak el ebből a típusból, de az Octavia idehaza is nagy népszerűségnek örvend, ugyanis a KEKKH adatai szerint 2016 januárjától novemberig összesen 4787 darab Octavia talált gazdára. Ezzel a típussal a Škoda piacvezetőnek számít Magyarországon az alsó közép-kategóriás autók szegmensében. 

Szerkesztőségünkhöz egy Škoda Octavia Style felszereltségű, szedán érkezett, melyben mindössze 7625 kilométer volt. A tesztelt modell különlegessége, hogy mindössze 1 literes, 999 köbcentis motorral szerelték, ami első hallásra kicsinek tűnhet egy (vezető nélkül) 1225 kilogramm súlyú autóhoz képest. A 115 lóerős erőforrás ugyanakkor a háromnapos teszt alatt egyszer sem bizonyult gyengének, holott a capuccino bézs metál színű Ocatviát a fővárosban, a meredek emelkedőkkel tarkított budai oldalon tesztelgettük. 

Ideális családi autó 

Kétség nem fér hozzá, hogy a modell valóban megfelelő választás lehet a családi autót keresők számára, hiszen impozáns tereket kínál a benne utazók számára. Az első üléseknél található lábtér hatalmas, de a hátsó üléssornál is jókora hely áll rendelkezésre. Mindez jól jöhet, ha például két ISOFIX-es gyermekülést helyezünk be, hiszen ilyenkor a gyerekek lábai nem érik el az előttük lévő üléseket. Pakolni az ajtók oldalzsebeibe, a kesztyűtartóba, valamint a könyöktámaszba lehet. A Škoda emellett praktikus szemüvegtartót alakított ki a szélvédő felett, közvetlenül a belső világítást kapcsoló gombokat magába foglaló konzol mellett. 

A csomagtartó a peremtől a hátsó üléssorig mérve legalább 1 méter hosszú, térfogata pedig 590 liter. Ez alkalmassá teszi az autót a nagyobb csomagok, illetve az összecsukott babakocsik befogadására. A kiegészítő kampóknak köszönhetően akár tér határoló hálók is kifeszíthetők, így tetszőlegesen elszeparálhatjuk egymástól a csomagokat. A skodás hagyományokhoz hűen a hátsó kerékjárati ív mögötti terület sem maradt kihasználatlanul, hiszen ezen a részen két hatalmas rekesz áll rendelkezésre. A csomagtér viszont a hátsó üléssor teljes, vagy részleges lehajtásával tovább növelhető. Mindez egyébként valóban csak néhány mozdulatból áll és nem igényel különösebb erőkifejtést.

Galéria

, , , , , , , , ,

 

Könnyű vele parkolni 

A 4,6 méter hosszú, 1,81 méter széles és 1,45 méter magas jármű szervója finom, ugyanakkor nem túl érzékeny. Az autó stabilan fekszik az úton, nem pattog, és nem dobál menet közben, emellett a kátyús utakat sem érzi meg túlságosan. Megfordulni sem nehéz vele, hiszen 11 méteres fordulókör átmérővel rendelkezik. Az erőforrás a 3500 maximális Nm/perc forgatónyomaték ellenére nem hangos, ami a kiváló szigetelésnek köszönhető. Parkolni gyerekjáték vele, mivel a parkoló asszisztens rendkívül jó szolgálatot nyújt vezetés közben. A vezetéstámogató rendszer az autó mozgása közben folyamatosan monitorozza a jármű elejét és hátulját. Ennek köszönhetően könnyebben ki lehet állni vele két autó közül, emellett a piros lámpánál történő megálláskor is jobban fel tudja mérni a vezető, hogy mennyire állhat közel az előtte lévő autóhoz. 

Kisétkű 

Bár az egyliteres motorral szerelt Octavia a katalógus szerint 5,4 l/100 km városi fogyasztással rendelkezik, a teszt időszak alatt 6,6 l/100 km-es érték jött ki, amiben az is szerepet játszhat, hogy lényegében folyamatosan ment a klíma. Tavasszal, vagy kevésbé klímaigényes időszakban az üzemanyag felhasználás akár még ennél kisebb lehet. Az általunk tesztelt példány ára extrákkal együtt 6 805 500 forint, ugyanakkor a Škoda rendkívül gazdag szériafelszereltséget kínál az Octaviához. Az alapárban benne van a vezető- és utasoldali légzsák, a függönylégzsák, a sebességszabályozó, de az elektromosan állítható és fűthető külső tükrökért, valamint a multifunkciós bőr kormánykerékért sem kell pluszt fizetni.

Az extrák  listáján az első-hátsó lábtér világítás, a tolatókamera, a hegymenet asszisztens, a Bi-Xenon fényszóró, a LED nappali fény, a hegymenet asszisztens, valamint az érintőképernyős infotainment rendszer szerepel. Utóbbinak köszönhetően az autó összekapcsolathatóvá válik az okostelefonokkal, melynek eredményeképpen akár engedélyezett alkalmazások is futtathatók.

Mindent összegezve a Škoda Octavia racionális választás lehet azoknak, akik a gazdag felszereltséggel rendelkező, igényes, biztonságos szedánokat részesítik előnyben családi autóként történő használatra. Idén ráadásul jön a facelift-en átesett változat, mely vagányabb külsővel öregbítheti a Škoda hírnevét Magyarországon. 

 

Tech: 

A szerzőről

Aranyi Péter