


A női vállalkozások aránya tendenciózusan a férfiak által irányított cégeké alatt marad - állapította meg a Visa támogatásával készült tanulmány, amelyet a Budapesti Gazdaságtudományi Egyetem a Global Entrepreneurship Monitor (GEM), a világ legnagyobb vállalkozáskutatásának részeként készített el. (A kutatás ezen a linken érhető el.) A jelentés megállapítja, hogy a férfiak vállalkozási aktivitása - korosztálytól és a vállalkozás típusától függetlenül - jellemzően magasabb nőkénél. A férfiak mintegy másfélszer annyian állítják, hogy vállalkozást terveznek indítani a következő három évben, mint a nők. A már vállalkozó férfiak és nők közötti különbség a korai fázisú vállalkozások esetén a vállalkozási szempontból legaktívabb, 25-44 év közötti korosztályban, míg a bejáratott vállalkozások esetén a 44 évnél idősebbek körében a legnagyobb Magyarországon.
A vizsgált 24 ország közül Magyarország a nem túl előkelő hetedik helyen végzett. Az egyenlőtlenség az Egyesült Királyságban, Lettországban és Görögországban a legnagyobb. A Visegrádi Négyek közül Lengyelországban látható a legkisebb különbség a korai fázisú női és férfi vállalkozások tekintetében. (Csehországgal kapcsolatban nem lelhető fel adat a jelentésben ezen a téren.)
"A Visa She’s Next program keretében az elmúlt két évben beérkezett közel ezer pályázat, valamint az idei Global Entrepreneurship Monitor Különjelentésének megállapításai egyértelművé tették, hogy idén is folytatni kell a kezdeményezésünket. A Visa-nál továbbra is kiemelt célunk a nők vállalkozóvá válásának segítése a vállalkozói karrierjük fejlődésének támogatásával, hiszen ez nemcsak a nők gazdasági szerepvállalását növeli, hanem a nemek közötti szakadék csökkentésével hozzájárul egy inkluzívabb, fenntarthatóbb és egyenlőbb társadalom megteremtéséhez. Reméljük, hogy programunkkal egyre több sikeres vállalkozónő válhat példaképpé a fiatalok számára” – mondta el az idei pályázat indulását bejelentő sajtóeseményen Juhász Katalin, a Visa regionális termékfejlesztési vezetője.
Hajtóerők a vállalkozásindításban
A felmérés különösen izgalmas területe a vállalkozási motiváció vizsgálata, amely a magyar nők esetén kettős. Egyformán fontos számukra, hogy vállalkozásukkal hatást gyakoroljanak, valami lényegeset vigyenek véghez és hogy az élethelyzetüknek megfelelő munkalehetőséget találjanak. Mindkét tényezőt a nők 69%-a nevezte meg elsődleges hajtóerőként. A nők a férfiaknál nagyobb arányban indítanak azért vállalkozást, mert kevés számukra a megfelelő munkalehetőség. Ez azonban nem feltétlenül a nyitott pozíciók hiányát jelenti, sokkal inkább a kevesebb olyan lehetőséget, amelyek támogatnák a nők felé támasztott társadalmi és munkahelyi elvárások összehangolását.
“A nőkben elképesztő erő van; tehetség, szorgalom, kreativitás, innovációs képesség és hatékonyság. Egy ideális világban ezt az erőt már gyerekkorunkban támogatná a környezetünk, hogy aztán az oktatási rendszerben szárba szökkenhessen és majd a munkaerőpiacon kivirágozhasson. A magyar nők valósága azonban sajnos más képet mutat; ha szerencsénk is van a családunkkal, a tanárainkkal, és gyerekkorunk végén még hiszünk magunkban, akkor legkésőbb munkába állva és a munka-magánélet egyensúlyát keresve szembesülünk a realitással. A Visa She's Next programban szerintem az a fantasztikus, hogy éppen ilyenkor segít; odaáll a nők mellé és nemcsak pénzügyi, hanem emberi és szakmai támogatást is nyújt" - hívta fel a figyelmet D. Tóth Kriszta, a WMN alapítója, a Visa She's Next nagykövete.
Félnek lépni a magyar nők
Érdekes megállapítása a jelentésnek, hogy míg Magyarországon a vállalkozói létet a nők és a férfiak egyaránt inkább pozitívan ítélik meg, és magas társadalmi státuszt, valamint pozitív képet kapcsolnak hozzá, a magyarok közül ötből hárman úgy vélik, hogy nem használják ki a kínálkozó lehetőségeket, és ötből csak ketten gondolják, hogy mások innovatívnak látják őket. Ezeken a területeken a férfiak válaszai rendre nagyobb magabiztosságról árulkodnak. Kedvező eredmény, hogy a finanszírozáshoz való hozzáférése területén nincs jelentős különbség a nemek között.
„Összességében eredményeink arra utalnak, hogy a nők – a nemzetközi trendekhez hasonlóan – kevésbé veszik észre és használják ki a kínálkozó üzleti lehetőségeket, kevésbé bíznak a saját képességeikben, pedig a már vállalkozó nők teljesítménye nem marad el férfitársakéitól” – tette hozzá Timár Gigi, a BGE Budapest LAB vezetője.
A Visa She’s Next program Magyarországon
A Visa She's Next programra harmadik alkalommal pályázhatnak Magyarországon a női vállalkozók. A nyertesek egyenként hárommillió forintos támogatásban és egyéves vállalkozásfejlesztési mentorálásban részesülnek. A program az Impact Hub Budapest közreműködésével valósul meg. Az öt Visa díjazott mellett az OTP Bank és az MBH Bank idén is azonos értékű különdíjat ajánlott fel. Az OTP Bank digitálisan élenjáró vállalkozást ismer el, míg az MBH Bank az innovatív megoldást díjazza.
"Én azt gondolom, hogy a hazai vállalati szektor egyik legnagyobb finanszírozójaként nem kérdés, hogy az MBH-banknak miért fontos a magyar mikro- és kisvállalkozói szektor fejlesztése. Hiszen ez jól felfogott üzleti érdekünk is, másfelől pedig nyilván ez a szektor a gazdaság motorja, a növekedés alapja és a helyi közösségében is elvitathatatlan a szerepük. Az MBH Bank Innovatív megoldás különdíjjal idén azokra a női vállalkozókra szeretnénk felhívni a figyelmet, akik nem csupán álmodnak egy jobb jövőről, hanem saját kezükbe vették annak alakítását; kitartásukkal, kreativitásukkal és úttörő szemléletükkel példát mutatnak másoknak. Az innováció nem csupán egy jó ötletről szól, sokkal inkább annak bátor megvalósításáról, amely új utat nyit a jövő előtt. Ezt keressük idén a Visa She’s Next pályázók közt, és különösen közel áll hozzám ez a küldetés, hiszen a BUPA platformunkat is azért fejlesztjük, hogy mikro-, kis- és középvállalkozásoknak segítsünk az első lépések megtételében” – árulta el Ginzer Ildikó, az MBH Bank standard kiszolgálásért felelős üzleti vezérigazgató-helyettese.
Hozzátette: a pénzügyi és a gazdasági megoldások mellett legalább ennyire fontos az is, hogy kézzelfogható mentorsegítséget, edukációt és tudást tudjuk azoknak a vállalkozóknak adni, akiknek a szintlépéshez, vagy fejlődéshez erre szükségük van.
A Visa She's Next egy hiánypótló kezdeményezés, de ha nem lenne egyedülálló akkor is fontos érv lenne mellett, hogy soha nem lehet eleget foglalkozni ezzel a témával. "Ez nem csak egy ügy, ez egy szívügy. Mi nem egy bankként szeretnénk magunkat pozíciónálni, hanem egy olyan pénzügyi partnerként, aki érti és jól érti, hogy mi az amire egy vállalkozásnak valóban szüksége van. Egy szakértő banknak tudnia kell, hol annak azok az életesemények, ahol valamilyen tudást, vagy értéket hozzá tud tenni a vállalkozások életéhez. Nagyon fontos, hogy az első pillanattól ott legyünk, amikor létrejön egy cég és megteszi az első bizonytalan lépéseket. A második és ötödik év között aztán elindul egy növekedési pálya és a vállalkozás előtt nagyon sok lehetőség csillan fel. Mi szeretnénk ezek között egyfajta iránymutatást, eligazítást adni"- emelte ki Dancsné Engler Bernadett, az OTP Bank Mikro- és Kisvállalkozói területének igazgatója.
Hozzátette: az OTP Bank Digitálisan élenjáró különdíjjal a bank célja azon női tulajdonú vállalkozások ösztönzése és elismerése, akik hisznek a technológiai fejlődés fontosságában, példát mutatnak másoknak a digitális áttörésben, elősegítve ezzel egy progresszív és versenyképes üzleti környezet kialakulását. A különdíj nemcsak elismeri az eddig elért eredményeket, hanem motivációként is szolgálhat más vállalkozásoknak a folyamatos fejlődés és innováció irányában.
A pályázatra olyan vállalkozásokat várnak, amelyek
• többségi tulajdonosa nő, vagy olyan egyéni vállalkozókat, amelyekben az üzleti tevékenységet nő végzi;
• túl vannak a kezdő lépéseken – a vállalkozást 2023. január 1. előtt már bejegyezték;
• a megelőző évet pozitív üzleti eredménnyel zárták, és most a bővülés, továbbfejlődés a következő céljuk.
Elvárás, hogy a vállalkozás rendelkezzen digitális jelenléttel, ami lehet egy honlap, egy webshop vagy egy aktívan használt közösségi média oldal is, vagy képesnek kell lennie digitális fizetések fogadására. Részletes pályázati feltételek itt olvashatóak.
A pályázatokat 2025. március 19. és április 30. között lehet benyújtani, további információk a Visa honlapján.
Visa She’s Next programjának nyerteseiről döntő szakmai zsűri tagjai:
• Dancsné Engler Bernadett, az OTP Bank Mikro- és Kisvállalkozói területének igazgatója
• D. Tóth Kriszta, a WMN alapító- ügyvezetője
• Ginzer Ildikó, a MBH Bank standard kiszolgálásért felelős üzleti vezérigazgató-helyettese
• Juhász Katalin, a Visa regionális termékfejlesztési igazgatója
• Kovács Anna, a TestAir360 ügyvezetője
• Máté Krisztina, a Cápák között producere
• Sármay Bence, a Visa Magyarországért felelős vezetője
• Sütő Ágnes, a Magyar Bankszövetség főtitkárhelyettese
• Túri Anikó, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) közigazgatási államtitkára.
A Visa női vállalkozókat segítő, 2019-ben világszerte több országban elindított Visa She’s Next kezdeményezése keretében a vállalat a mai napig közel 4 millió eurót fektetett be több mint 400 női vállalkozó támogatásába és tanácsadásba a program keretein belül világszerte, köztük harmadik éve Magyarországon is.
Fotók: Visa