


Mielőtt rátérnék az előadásra, érdemes egy pillantást vetni annak előtörténetére. A kiindulási alapot adó művet David Auburn írta, akihez olyan sikerfilmek forgatókönyvei kapcsolódnak, mint például a Sandra Bullock főszereplésével játszódó Ház a tónál. Névjegyét azonban a Bizonyítás című drámával tette le még 2000-ben, amellyel egy évvel később Pulitzer-díjat kapott. A filmet öt évvel később mutatták be Gwyneth Paltrow és Anthony Hopkins főszereplésével.
A Bizonyítás tehát alapvetően színdarabként indult világhódító útjára, először a Manhattan Theatre Club, majd a Walter Kerr Theathre is bemutatta 2000-ben. A híres West Endre két évvel később érkezett meg és ezt tekinthetjük európai premiernek is. Azóta lényegében folyamatosan színpadon van. Itthon a Weöres Sándor tűzte műsorra még 2018-ban a kiváló Horgas Ádám rendezésében. Most tehát a budapesti Centrál Színház révén újra láthatja a közönség.
A történet szerint Catherine (Szász Júlia) évek óta egyedül ápolja édesapját, Robertet (Horváth Lajos Ottó), aki valaha egy ragyogó elméjű matematikus volt, ámde élete vége felé elméje megbomlott. Catherine egyszerre több feladattal is szembesül: meg kell birkóznia saját gyászával és közben pedig gondolnia kell a jövőjére. A családi ház sorsa nővérének, Claire (Balla Eszter) kezébe kerül, édesapjának egykori tanítványa, Hal (Puskás Dávid) viszont sürgető feladatnak gondolja Robert örökségének ápolását.
Erős kezdés
Még mielőtt megelevenedne a cselekmény Puskás Tamás rendezésében a nézők egy kissé elaggott, Chichago-i ház verandájával nézhetnek farkasszemet. Ez, a rendkívül valósághűen megalkotott díszlet lesz minden cselekmény helyszíne. Az első jelenet idilli és drámai egyszerre. A magába roskadt Catherine pezsgővel ünnepli a születésnapját, aggódó, féltő és atyáskodó édesapjának jelenlétében. Robert megpróbálja felrázni, hogy ne hagyja el magát, hogy újra vesse magát bele az életbe, hogy ne csak otthon üljön.
Néhány perc után kiderül, hogy ez a Robert valójában már csak a képzelet szüleménye. Édesapja eltávozott az élők sorából. Catherine sorsa akarva-akaratlanul kicsúszik a saját kezéből. Mindenkiben az ellenséget látja és mint utólag kiderül, nem feltétlenül ok nélkül. A darab hirtelen két idősíkon folytatódik tovább. Egyfelől a jelenben, másfelől pedig visszaemlékezések formájában bontakozik ki a konfliktus, a drámai helyzet. Catherine-nek meg kell találnia önmagát a káoszban úgy, hogy közben édesapját is el kell temetnie méltóságteljesen.
Nővére, Claire kezdetben hízelegve, törődést színlelve próbálja meg manipulálni, fittyet hányva arra tényre, hogy valójában Catherine volt az, aki rákényszerült arra, hogy lássa édesapjuk leépülését. Egy ragyogó elme utolsó pislákolását. Érthető, hogy Robert ápolása közben elhagyta önmagát, érzelmileg labilis, bizalmatlan az egykori tanítvány, Hal örökségápolására mutatkozó igényével szemben.
Pozitív vagy negatív?
A Bizonyítás körvonalaiban nehéz rögtön azonosulni bármelyik szereplővel. Kétségtelen, hogy Catherine vesztesége miatt a néző hamar empátiát érez a karakter iránt. Hallal szemben mutatott kirohanása, amely során kihívja a rendőrséget, kissé bizonytalanságot szül. Vajon pozitív szereplő áll-e a családi ház verandáján? Nővére, a pénzügyi területen dolgozó Claire sem nevezhető azonban kifejezetten negatív szereplőnek. A szereplők valójában emberi mivoltukban mutatkoznak meg. Claire jellemfejlődésen megy át, hiszen miután látja, hogy nem ragaszkodik többé ahhoz, hogy eladják.
A romokon új virágok nőnek, persze csak átvitt értelemben, de Halnak mégiscsak sikerül bizalmat keltenie Catherine-ben. A szimpátiából szerelem lesz, amely lehetővé teszi, hogy Catherine felfedje a matematikához kapcsolódó titkát. De ekkor még senki sem sejti, hogy olyan felfedezést tesz, ami nyomot hagy a matematikában, mint tudományban.
Sorsfordító kérdések
A néző nemcsak négy sorssal, hanem sorsfordító kérdésekkel is szembesülhet. Az egyik legfontosabb, hogy vajon kiben bízhat az ember, mikor kicsúszik a talaj a lába alól? Idegenekben, vagy a testvérében? Hol keressen kapaszkodót, az emlékeiben, vagy a megérzéseiben? És végül az egyik legfontosabb, hogyan nőhet ki valaki egy „nagy” szülő árnyékából? Lehetséges-e a szellemi és érzelmi önállósodás egy ilyen helyzetben?
Kiváló szereposztás
Az Egy bizonyítás körvonalai esetében a kiváló szereposztás garanciát jelent arra, hogy ne csak az imént sugallott kérdésekre találjuk meg a válaszokat, hanem azokra is, amelyeket még fel sem mertünk tenni magunkban. A kristálykék szemű Szász Júlia elképesztő finomsággal formálja meg Catherine karakterét, ennek nyomán tanúi lehetünk annak, hogyan válik egy depressziós, már-már önpusztító fiatal hölgyből érzéki és finom teremtés. Játéka emlékezteti az embert arra, hogy jellemünk és karakterünk sokszor (élet-)helyzetfüggő. Karaterformálása egyszerre hiteles és izgalmas. Az előadás közepén már szinte „szorít a néző” az üdvösségért és a boldogulásáért. Ennél is fontosabb azonban, hogy érzelmei jól láthatóan áthatják az előadást. Alakítása magával ragadó, elementáris, varázslatos és felemelő.
Horváth Lajos Ottó ugyancsak zseniálisan formázza meg karakterét. Jelenetről-jelenetre ismerjük meg Robert jó és rossz oldalait. Csökönyösségét, állhatatosságát, öntörvényűségét, szívósságát és elhivatottságát. Egyszóval mindent, ami ahhoz kell, hogy valaki kimagaslót alkothasson a tudományos életben. Catherine iránt érzett szeretete megkérdőjelezhetetlen és nem kevés önzetlenséggel is párosul. Balla Eszter szintén hitelesen testesíti meg a kissé anyagias, materiális, de olykor-olykor saját döntéseiben is elbizonytalanodó nővért. Ismerős karakter lehet ő a mindennapi életünkből, aki magabiztosnak mutatja magát egészen addig, amíg „kijön a matek”, amíg uralkodik a racionalitás. Ahogy utaltunk rá Claire mégsem negatív szereplő, de kétségtelenül rossz fényt vet rá, hogy irányítani akarja a helyzeteket és néha nincs tekintettel húgának akaratára. Parádés viszont, mennyire őszintén ki tudja egymást osztani a két lánytesó a darabban és ez a fajta nyers őszinteség mégiscsak előrébb viszi a dolgok alakulását.
Puskás Dávid, a jó képű, fiatal matematikus képében mutatkozik meg a nézők előtt. Remekül hozza a kissé félénk szerelmest, aki aztán kellő felelősséggel kezeli a rábízott feladatot, történetesen azt, hogy derítse ki, vajon sikerült-e maradandót alkotnia Catherine-nek, vagy Robertnek. Puskás Dávid emellett tökéletesen kifinomult és elegáns minden helyzetben. Akkor is erős tud maradni, amikor el kívánják választani szíve szerelmétől.
Az Egy bizonyítás körvonalai tökéletes esti program. Lebilincselően hiteles és precíz rendezés. Szívhez szóló történet, szívhez szóló figurákkal. Egy reális élethelyzettel és nehezen megjósolható végkifejlettel. Dramaturgiailag feszes és izgalmas. Egyszerre drámai, titokzatos, érzelmes és csodálatos. Szász Júlia, Horváth Ottó Lajos, Balla Eszter és Puskás Dávid dialógusai teljes mértékben életszerűek és hitelesek. Kétség nem fér hozzá, az Egy bizonyítás körvonalai a 2025-ös év egyik legizgalmasabb premierje!
További információ és jegyvásárlási lehetőség ezen a linken.