Ezért lehet szeretni a valaha volt leghatalmasabb Skodát

Létrehozás: 11/05/2017 - 22:03
Nyomtatóbarát változatSend by emailPDF version
A Skodának korábban csak a Yeti személyében volt terepjárója. A márka éppen ezt a modellt kívánta kiváltani egy bőséges helykínálattal rendelkező SUV-val, a Kodiaq-kal. Jelen pillanatban a Superb mellett ez a csúcsok-csúcsa a cseh márkánál.

 

Szerkesztőségünkhöz 190 lóerős (140 kW) dízelmotorral és DSG automataváltóval szerelt modell érkezett. Őszintén megvallva nem túlságosan vagyok oda a dízelekért, de a SUV-oknál van keresnivalója a néhai Rudolf Diesel szabadalmának. Kérdés az, hogy meddig, mert a konkurensek már egyre több hibrid crossovert kínálnak. 

A Kodiaq meglehetősen impozáns jelenség, ami nem csak a formatervnek, hanem a karosszéria termetének is köszönhető. A 4,69 méter hosszú, 1,88 méter széles és 1,65 méter magas modellt nem csak városi terepre szánták. Mindez a relatíve nagy hasmagasságból és a magas, széles kerékjárati ívekből következtethető ki. Örvendetes, hogy a tervezők elvették a böszme SUV-hatást azáltal, hogy a karosszéria alsó sávját minden oldalt fekete fényezéssel, illetve karosszéria védő műanyagburkolatokkal látták el. Az elegáns, modern megjelenés ellenére a Kodiaq-ot még a gyári prospektusban is férfias terepjáróként határozzák meg. 

Igényes utastér

Az utastér valóban követi a business szektorban megszokott konvenciókat. Ez nem azt jelenti, hogy a Kodiaq csak tőzsdecápáknak való, de az is tény, hogy a Skoda családi autóiban felfedezhető minimális játékosság is hiányzik belőle.  A jármű ugyan hétszemélyes, de a hátsó két ülés csak gyermekek számára nyújt megfelelő biztonságot és kényelmet. Szükség esetén ezek lehajthatók, így megnövelhető valamelyest az alapesetben 720 literes csomagtartó. Az anyaghasználat a teljes utastérben megfelelő, tesztautónkban bőrülések, illetve kárpit lábszőnyegek voltak. A helykínálat elől és a középső üléssorban is megfelelő, az viszont kissé kellemetlen, hogy egy ekkora autónál a középső ülés nem használható teljes értékűként. Cserébe legalább a hátul ülők lehajtható könyöktámaszként, illetve pohártartóként tudják hasznosítani. Az első ülések háttámláján felhajtható kis asztalkák vannak, ezek menet közbeni étkezésre, esetleg tabletezésre egyaránt alkalmasak. További pozitívum, hogy a kardánalagút végén hőmérséklet szabályzó is van, plusz USB–csatlakozókat is elrejtettek ezen a részen. 

Galéria

, , , , , , , ,

Mielőtt a vezetésre térnénk, még néhány szót ejtenem kell arról, mit gondol a Kodiaqról Budapest népe. Nem túlzás azt állítani, hogy megkülönböztetett figyelemmel viszonyulnak hozzá a fővárosi autósok. Az egyhetes tesztidőszak alatt  többször is előfordult, hogy egy-egy hipermarket parkolójában valaki a saját kocsijától jött oda kérdezősködni erről az autóról. Vezetés közben pedig sokszor azt tapasztaltam, hogy ha valaki meglátta a visszapillantóban, már húzódott is ki a külső sávba. Ez a fajta stílus ugyanakkor egyáltalán nem áll közel hozzám, ezért a tesztidőszak alatt igyekeztem nagyon eminens módon vezetni a Kodiaqot. 

Ez persze csak többé-kevésbé sikerült. Az 1968 köbcentiméteres motorban nehéz visszafogni a lóerőket, az automataváltó pedig jó értelemben még ront is a helyzeten, hiszen még lendületesebb haladást tesz lehetővé. A műszerfal könnyen áttekinthető, ezért már az első perctől fogva úgy lehet vezetni az autót, mintha régóta ismernénk. Ennek a Skodának egyszerűen a kétmilliós nagyváros csak egy kis homokozó: még a budai hegyekre is kisebb erőlködés nélkül szaladt fel. Talán emiatt a jövendőbeli vásárlóknak érdemes lehet elgondolkodni az összkerékhajtáson, ugyanis egy kis off-roadot is simán be lehetne vállalni ezzel a járművel. Így, összkerékhajtás nélkül is nagy élmény volt vezeti a Kodiaq-ot, ami a pontos szervokormánynak és az adaptív lengéscsillapító rendszernek volt köszönhető. Utóbbi folyamatosan monitorozza a különböző fékezési helyzeteket ( kormányzás, fékezés, gyorsítás, lassítás)  és ennek megfelelően módosítja a csillapítási és a kormányzási karakterisztikát. 

Asszisztensek garmadája

Kodiaqban számos vezetéstámogató rendszer dolgozik, megkönnyítve ezzel a vezetést. A holttérfigyelő rendszer sávváltás esetén figyelmezteti a sofőrt akkor, ha egy másik jármű tűnik fel az autó holtterében. A vontatmány asszisztens pedig akár a 2,5 tonnás vontatóval is könnyű parkolást tesz lehetővé. A fáradtság-figyelő rendszer pedig 65 km/óra felett figyeli a szervokormány mozgását, ha úgy érzékeli, hogy hangsúlyosabb kormánymozdulatokra lenne szükség, akkor figyelmezeti a vezetőt, hogy tartson szünetet. A nem megfelelő reagálás ugyanis fáradtságra utalhat a sofőr részéről bizonyos helyzetekben. Szintén nagy segítség az automatikusan aktiválódó kanyarkövető fényszóró, mely kanyarodásnál megvilágítja a nehezen megközelíthető akadályokat. Az area view pedig a négy nagylátószögű kamerának köszönhetően, tökéletes, valós idejű képet tud mutatni a jármű környezetéről. 

Összességében a Kodiaq-kal szintet lépett a Skoda és lehetőséget teremtett magának arra, hogy azon vásárlók szívét is meghódítsa, akik a magas építésű, full extrás, ultramodern crossovereket részesítik előnyben és még a 9,1 l/100 km-es átlagfogyasztás sem okoz számukra problémát. A Kodiaq igazi presztízs autó lehet a maga szemgensében, ha valamelyik konkurens nem rukkol elő valami hasonló ár-érték arányú autóval, akkor ez a modell is olyan fogalom lesz a business szegmensben, mint a Superb. A Skoda számos praktikus kiegészítőt, így kutya biztonsági övet, műanyag csomagtartó tálcát, okos fogast, ruhafogast, valamint táblagép tartó fogast is kínál a Kodiaqhoz. Ezekkel az apró kiegészítőkkel még szerethetőbb és élhetőbb SUV-vá varázsolható.  

Tesztautónk üzembehelyezéskori új ára: 15 882 940 Ft

 

Tech: 

A szerzőről

Aranyi Péter